Sandras cook along

Hellu har precis käkat middag, det blev en super god Tacopaj med en vanligsallad och hemmagjord dressing.

Jag är såååå mätt men gott var det!  :)

Jag tänkte i alla fall att jag skulle lägga ut lite av mina favoritrecept här så att alla kan ta del av dom. Snål är jag inte! ;)


 Där har vi den! :) Tjuvade bilden från internet men pajen ser ut precis sådär!

Sååå då hade jag tänkt bjuda på det mumsiga receptet så att ingen behöver dreggla ihjäl sig efter att ha sett denna smarriga paj!

500 - 800 g blandfärs
1½ gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 påse tacokrydda
1 liten (eller stor) burk tacosås , styrka efter behag
1 burk Créme fraiche light
200 g Philadelphiaost light
2-3 dl Riven ost


Ugn 200 grader.
Hacka löken och bryn den.
Blanda sedan i kött färsen och bryn tillsammans.
Pressa i vitlöken.
Blanda i tacokryddan och vattnet.
Låt puttra tills vattnet nästan är borta.
Blanda i Tacosåsen.
Låt puttra lite.
Häll blandningen i ugnsäker form.
Blanda Créme fraiche, Philadelphiaost och riven ost.
Täck pajen med blandningen
I ugnen 10-15 min till osten fått fin färg.
Har man en högre pajform och maxmängden köttfärs behöver tiden nästan dubblas.
Se på osten!

Ett pajskal, eller en pajdeg kan man ju göra som man vill med, vissa vill inte ha något, jag brukar dock göra lite olika. Idag blev det en pajdeg med vetemjöl, margarin, vatten och ättiksprit i. Riktigt gott! :)

Glöm ej att förgrädda pajskalet/degen innan du häller på den goda tacofärsen!

Förutom denna goda paj så gjordes även en vanlig sallad med isbergssallad, gurka och tomat med en god dressing. Här kommer receptet på dressingen:

3-4 msk olja
2 msk balsamvinäger, alternativt rödvinsvinäger
2 msk flytande honung
1 pressad vitlöksklyfta
Salt och peppar efter smak

Jag älskar denna dressing! :)

JULGODIS

Ja det är ju trots allt påväg mot jul så varför inte lägga utt något smarrigt recept på twixkakor. Ni vet godisen twix kanske?


 Ni vet, den?

Ja då ska jag lära er hur att göra riktigt smarriga hemmagjorda, MYCKET simpla twixgodisar i långpanna. Okej, det är en långpannekaka, but hey what do you want from me? Still yummy liksom! ;)

Här kommer receptet i alla fall!

Twixkaka

Kaka:
6 1/2 dl mjöl
1 dl socker
225 g smör

Kolasmet:
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
2 msk sirap

Garnering:
200 g ljus blockchoklad eller mjölkchoklad
Jag gjorde en liten fin blandning mellan mjölkchoklad och lite vanlig block, det blev lagom sött!

Så här gör du:

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda alla ingredienserna till själva kakan och platta ut den smuliga degen i en långpanna med bakplåtspapper. Grädda bottenkakan i 20 minuter.

Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull. Låt koka på svag värme i nästan en timme eller tills såsen tjocknat till en fin kräm.

Bred kolakrämen över den förgräddade kakan.
Smält chokladen i vattenbad på spisen.
Bred den över kolasåsen när den stelnat och blivit sval.

När också chokladen har stelnat så skär du kakan i lagom munsbitar. Enjoy!



Så då kommer det sista receptet för kvällen nu då!

Moussetårta!

Botten:
3 ägg
1½ dl strösocker
5 msk potatismjöl
2 msk kakao
1 tsk bakpulver

Chokladmousse:
4 äggulor
3 msk strösocker
1½ gelatinblad , blötlagt 5 min i kallt vatten
125 g mörk choklad
3 dl vispgrädde , vispad

Mangomousse:
4 gelatinblad , blötlagt 5 min
250 g mangopuré , semper barnmat
100 g florsocker
3 dl vispgrädde , vispad

Mangogelé:
2 gelatinblad , blötlagt 5 min
1 msk mangopuré
1 dl apelsinjuice
2 msk persikolikör

Så gör du:

Ugn: 200°

Vispa ägg och socker pösigt. Blanda potatismjöl, kakao och bakpulver i en skål och sikta ner i äggsmeten. Häll smeten i en smord form och grädda mitt i ugnen i ca 7min. Ta ut kakan och strö över 2 msk strösocker innan kakan har svalnat. Låt svalna!

Vispa äggulor och socker pösigt. Smält gelatinbladen i en kopp 15-20sek i mikron på full effekt. Smält chokladen. Blanda varm choklad och smält gelatin. Rör ner det i äggsmeten. Rör ner 1/3 av den vispade grädden i smeten och vänd sedan ner resten med en slickepott. Bred moussen över kakan i formen. Ställ formen i kylen eller frysen för att stelna 30min.

Smält gelatinbladen till mangomoussen enligt ovan. Rör ner florsockret i mangopurén. Ta 1/2 dl av purén och rör ner i det smälta gelatinet. Rör sedan ner det i mangopurén. Tillsätt 1/3 av den vispade grädden för att mjuka upp smeten och vänd sedan ner resten i purén. Bred ut över chokladmoussen i formen. Ställ in i kylen eller frysen för att stelna ca 1 timme.

Smält gelatinet enligt ovan till gelén. Blanda med mangopuré, juice och likör. Rör om och låt svalna något. Häll gelén över mangomoussen i formen. Ställ tårtan i kylen till serveringen och garnera med physalis.

Detta recept är taget från matklubben.se  :)

Riktigt gott är det och tårtan ser ut såhär när den är färdig:



VÄLDIGT mättande tårta, men med persikolikören och allt i... Så är den bara såååååå god! :)

Trevlig kväll allihopen!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0