Only a mind which knows wisdom can speak with a heart of poetry

Jag hade nu tänkt som första inlägg är smacka upp en liten fin dikt en vän kom på under ett samtal, mycket vackert! ;)

Fly free and let loose in order to soar to new heights.
Fly free and let loose for the sole purpose to e
nrich your life.
Fly free and let loose and reach that dare to be great moment.
© Jonsson, Patrik

Som sagt mycket vackert skrivet av nyblivna poeten, Patrik Jonsson.

För övrigt tänkte jag berätta att jag har har lyckats karva bort en lite köttbit ur min häl. :)
Grattis till mig! Jag sprang i trappen där hälen gled bakåt men jag var mitt i ett språng framåt så hälen som fastnade i den vassa kanten på trappen, jag hittade köttslamsan i socken. :) Äkta Sandra!

Övriga tankar that came to mind yesterday, är..
Det här med att skapa sin egen verklighet. Samspelet mellan det undermedvetna och det medvetna. Till vilken grad är det möjligt att skapa sin egen verklighet? Går det verkligen att göra det via en medveten tanke, eller skapas denna egna verklighet genom en undermedveten känsla, eller kanske ett hopp. Så som vi skapar oss vår egen verklighet i till exempel placebo effekten, sockerpiller som botar! Det är ju ganska otroligt, eller hur?

Sen läste jag också i illustrerad vetenskap om "Placebos onda tvilling - Nocebo". Jag följde upp denna linje ytterligare via internet också.
Det intressanta är det att när försökspersonerna skulle få sin "medicin" så sa läkarna till hälften av personerna att det kunde uppstå bieffekter så som illamående och liknande. Jag kommer inte ihåg exakt vad det var för andra effekter, men faktum var att en stor andel av försökspersonerna som fick veta om bieffekterna av socker medicinen, fick faktiskt ont i magen och mådde dåligt. Medan de andra som inte fick veta något om bieffekter mådde bra.

Kan det vara så också i en medveten tanke? Om man leker lite med sina egna tankar, positivt och negativt.
Kan man till exempel bli sjuk, eller simulera en sjukdom om man tänker att man är sjuk? Eller kanske bara vet att det finns en RISK för att bli sjuk? Kan man då bli sjuk enbart för att man vet om risken?

Det finns något som kallas attraktionslagen. Där man attraherar olika saker utifrån känslor, tankar och handlingar.
Till exempel så tror man där att man attraherar det man tänker på, tänker man då till exempel:
"Jag ska inte bli sjuk" så har man i och med tanken "sjuk" som är en negativ tanke, attraherat sjukdomar. Dvs, man är mer mottaglig för detta eftersom kroppen ställer in sig på detta. Man erkänner att en sjukdom finns och kroppen kan därefter simulera eller faktiskt skapa symptomen av sjukdomen. Kanske rent av bli sjuk på riktigt om kroppen attraherat det, denn kanske inte kämpar bort bakterier på samma sätt? 
Tänker man å andra sidan i stället såhär:
"Jag ska vara frisk" så attraherar man god hälsa i och med att man har bytt ut den negativa fokuseringen på "sjuk" mot en positiv tanke som "frisk". 

Kan det ligga något i det att man lurar sig själv genom för mycket information i svagare känslomässigare stadier, så som oro, rädsla eller stress? Vem vill väl bli sjuk när man är stressad liksom? Ingen, det skulle öka på mer stress så man tänker " jag ska minsann inte bli sjuk!"
Men vad händer? Jo i alla fall för mig så brukar jag alltid bli sjuk när det är som minst lägligt.

Kan denna attraktionslag vara något vi bör ta på större allvar och lära oss av?

Förlåt, långt inlägg! Nästa blir kortare! :)


Kommentarer
Postat av: Anna

Älskar att läsa dina skriverier! Keep it up

2010-11-22 @ 15:31:19
Postat av: Andreas

Haha, jag visste inte att du var du djup av dig! ;)

Men hemskt intressant att läsa. Ser framemot nästa inlägg :)

Förresten håller jag med dig om attraktionslagen där, det borde läras ut mer om!!

2010-11-22 @ 15:32:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0