Mat och sånt

Jag har funderat litegrann över att, nu var det ju faktiskt längesen jag slängde upp nått recept, så jag tror banne mig att att bjuder på ett ikväll eftersom jag har pysslat pysslat bland alla mina recept ikväll. Upptäckte att nästan inte ett enda recept är kvar som det ursprungligen var utan jag har gjort ändringar i nästan vart enda ett! xD haha jaa jag ska då alltid ha saker och ting på mitt sätt så som jag tycker är godast. Alla kanske inte håller med men who cares liksom? Det är ju jag som ska gilla det när jag ska äta det! ;)

Nu när det är grill säsong så tänkte jag bjuda på ett recept på en riktigt god salviapotatis som passar snuskigt bra till särskilt fläskkött då salvia och fläsk är jätte bra vänner! :) Det är verkligen jätte gott tycker jag!

Dessutom är denna potatis busenkel att göra!

Eftersom jag gör detta till familjen så är detta recept för typ 6-8 personer.
Du behöver:

4/5 kruka färsk Salvia
2 dl hackad bladpersilja
3-4 Zuccini
3-4 Rödlök
3-4 msk Extra virgin olivolja (men vanlig funkar)
4-6 st vitlöksklyftor
Havssalt (går med vanligt) och peppar efter smak, rosépeppar väljer några istället eller som extra krydda men jag låter bli den.
1 ½ kg bakpotatis, kokt & tärnad
Jag la även i en citron klyfta och morötter i en av arken eftersom några tyckte det var godare. :)

Så här gör du:

Du kokar potatisen och låter den svalna. Du kan antingen skala och tärna den föra du kokar eller efter, gör du det före ska potatisen bara koka i 3-4 minuter, annars kokar det sönder. Gör du det efter kan du koka ca 15 minuter beroende på storlek och mängd på potatisen.
Låt potatisen svalna.
Fördela den tärnade potatisen jämnt på ett eller flera aluminiumfolie-ark beroende på om du vill göra portionsstorlekar eller en enda stor som serveras till alla.

Blanda ihop Persiljan, Salvian & vitlöken. *Du kan även, om du vill blanda i olivoljan redan här
Sprid blandningen jämt över potatisen på arken.

Strö över havssalt (ganska rejält, men var inte galen) och peppar efter smak.

Klyfta zuccinin och den röda löken och sprid över potatisen på arken.

*Ringla över olivolja och dom som vill kan lägga på några citronklyftor bredvid sin potatis, det blir alldeles tillräckligt med smak av det. I portionsark så räcker det med en liten klyfta på sidan om. (Med citron i tycker jag nämligen det passar bättre till fisk)

Knövla ihop kanterna på arken med varandra och släng över grillen i ca 15 minuter.

KLART!

Det man sätter till extra som är valfritt är alltså:

Citron
Rosépeppar
Morötter

Jag har fler recept på potatispaket på grillen så hojta bara så slänger jag upp det också! :)



Bilden är snattad från nätet, men ungefär sådär det potatisen ut sen ifall den inte kokat sönder! :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0